Минтақаи Осиё аз калонтарин минтақаи ҷаҳон буда, ин ҷо бо қисмати Осиёи Ҷанубӣ ё Ҷануби Осиё аз муҳимтарин манотиқи стратегӣ маҳсуб мешавад, ки бо кишварҳои бо иқтидори минтақавӣ, ташаббускору созандаи худ ба мисли Ҳиндустону Покистон дар ҳалли масоили гуногуни минтақа ва ҷаҳон нақш мебозад. Минтақаи Осиёи Ҷанубӣ бо кишварҳои Осиёи Марказӣ, аз ҷумла Тоҷикистон равобити хубу ҳасана дошта, дар эҷод ва рушди иқтисодӣ ва тиҷоратӣ муштаракона бо ҳам ҳамкорӣ доранд. Ҳарду ба воситаи шоҳроҳи бузурги “Роҳи Абрешим”, ки на танҳо ҳамчун воситаи ҳамлу нақли мол хидмат мекард, балки ба нашру таблиғи андешаву ақидаҳои фалсафӣ, динӣ ва тафаккурро мусоидат мекард, пайванди қадимӣ доранд.
Бешак ҳамаи аҳолии сайёра ба иборае дар як деҳкадаи хурде ҷой гирифта, ҳар лаҳза аз ҳар гӯшаи он садои "ё чунин кун ё чунон" ба гӯши мову шумо мерасад. Муддатест, ки тавассути ВАО кашмакашиҳо ва "гиру ногир"-ро байни ҳамсоякишварҳои бузурги Осиё мушоҳида мекунем, ки ин кишварҳо дорои муштаракоти фарҳангӣ ва забонӣ буда, аз манобеи табии ва дигар заруриятҳои инсонӣ низ ғанӣ ҳастанд. Минтақаи Осиёи Ҷанубӣ, ки аз лиҳози ҷуғрофӣ бо Осиёи Миёна, Осиёи Шарқӣ, ва Ховари Миёна пайвандии хушкӣ ва баҳрӣ дошта, шомили кишварҳои Афғонистон, Бангладеш, Бутан, Ҳиндустон, Молдив, Непал, Покистон ва Шриланка мебошад, ки беш аз 21% аҳолии дунёро ташкил медиҳад.
Кишварҳои бузурги Осиёи Ҷанубӣ бо шумули Афғонистону Покистону Ҳиндустон дар гирдоби баҳсҳои минтақавӣ ва “ману ту гуиҳо” гирифторанд, ки монеаи рушду нумуи барномаву лоиҳаҳо гардидааст. Ҷангу ҷадалҳо миёни кишварҳои минтақа, ҷилавгирӣ ва мубориза бо терроризм ва ифротгароӣ низ ба минтақа паёмади нохуб мерасонад, ки омил ва монеаи рушд дар тиҷорату иқтисоди онҳо мегардад.
Набудани машварату маслиҳату муросо ва коҳиши донишу маърифат дар оромӣ ва суботи минтақавӣ таҳдиду хатарҳо овардааст, ки тавассути он гурӯҳҳои даҳшатфакан бо равияҳои тероризму экстремизм ва паёмадҳои марбут минтақаро ба сӯи ҷаҳолату разолату даҳшату ваҳшат мекашонад. Ҷангу низоъҳо миёни ҳамсоякишварҳо ба хусус Покистону Афғонистон бештар шуда, масоили оддӣ ва ҳалшаванда ба ҷангҳои шадиду хашминона табдил ёфтааст. Ҳамин тавр, чунин низоъҳо ба мураккабшавии вазъи сиёсии минтақа ва ҷаҳон оварда расонидаст.
Дар ин зимн, Тоҷикистон бо Покистону Ҳиндустон чун узви СҲШ равобитаҳои дуҷониба ва бисёрҷонибаи наздику стратегӣ дошта, дар доираи як қатор созмонҳои байналмилалӣ бо ҳам аъзо буда, таҷрибаи дипломатия сулҳҷуёна ва ташаббусҳои созанда дошта, пайваста барои сулҳу суботи кишварҳои ҳамсоя, аз ҷумла Афғонистон талош мекунад.
Ташаббуси Президенти Тоҷикистон, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон, дар бораи эълони даҳсолаи таҳкими сулҳ ва устувории ин раванд барои наслҳои оянда як иқдоми муҳим ва ҷиддии сиёсӣ мебошад. Сулҳ ҳамчун яке аз муҳимтарин арзишҳои давлатдории миллӣ эътироф шуда, ба эълон кардани даҳсолаи таҳкими сулҳ бо мақсади мустаҳкам кардани заминаи сиёсӣ, иҷтимоӣ ва иқтисодии кишвар, инчунин барои наслҳои оянда бо мақсади эҷоди муҳити амн ва осоиштагӣ нақш мебозад[1].
Ҳамин тариқ, эълони даҳсолаи таҳкими сулҳ барои наслҳои оянда нақши муҳим дар устувор кардани сулҳ дар минтақа ва ҷаҳон кӯмак расонида, кишварҳои минтақаро водор месозад то аз он сабақ гирифта, муноқишаҳоро бо истифода аз гуфтушунидҳо саривақт ҳал намоянд.
Дар баробари он тавсия дода мешавад, ки ҷонибҳои даргир аз мактаби сулҳофаринии Тоҷикистон сабақ гирифта, аз диломатияи сулҳофаринии ин кишвар муноқишаҳоро ҳал намоянд. Ин кишварҳоро лозим меояд то таваҷҷӯҳу тамаркуз ба риояи ҳуқуқи ҳамсоягиву ҳамҷаворӣ карда, муштаракона барои ҷилавгирӣ ва барҳам додани гурӯҳҳои даҳшатафкан ва паноҳгоҳҳои террористии фаромарзӣ ҳамкорӣ дошта бошанд.