Муаррихини исломӣ истилоҳи “Кайруш”-ро беш аз пеш истифода бинмудаанд, ки тибқи иттилооти ба таърих ҳамоҳангдошта ҳамон Куруши Кабир маҳсуб мешавад. Ба қавли Ҳеродот, Куруш тамоми форсизабононро гирд оварда гуфт: “Форсҳо! Тамоми умр шумо ба Астиагҳои Мидия тобеъ будед. Аз шумо хоҳиш мекунам, ки ду рӯз тоъати ман кунед”. Форсҳо розӣ шуданд. Дар рӯзи аввал Куруш фармуд, ки бо досу табар биёянд ва онҳоро маҷбур кард, ки бехи онро решакан кунанд. То охири кор онҳо аз хастагӣ базур ба по хестанд. Дар рӯзи дуюм Куруш ҳамаро сари дастархон шинонд ва зиёфат то шом давом кард. Дар охир Куруш гуфт: “Форсҳо! Ҳар кӣ бихоҳад мисли дирӯз зиндагӣ кунад, бигзор ба модияҳо итоат кунад. Ва ҳар кӣ қарор дод, ки мисли имрӯз зиндагӣ кунад, бигзор ба ҷанг омода шавад. Охир, мо аз мидиён бадтар нестем ва чун ҷанговар боз далертару тавонотарем. Биёед озодии худро ба даст орем! Ҳамин тавр, форсҳо пешвое ёфтанд ва шод буданд, ки аз юғи Мидия озод шудаанд” [5,173].
Ин ҳикояҳои ҷавонии Куруш ва равобити ӯ бо Астиогро метавон ҳамчун афсонаи ошиқона арзёбӣ кард, ки қисман ба далели теъдоди зиёди унсурҳо дар ҳисоб, ки намунаҳои маъруфи жанри биографияи шоҳона ва шеваҳои юнонии навиштани достонҳо ва ҳикояҳои фароғатӣ доранд. Бо вуҷуди ин, достоне, ки чӣ тавр Куруш замони худро пеш аз ҳамла ба Мидия дар Форс дастгирӣ мекард, метавонад як гӯшаи ҳақиқати таърихиро дар бар гирад.
Дигар мушкилӣ зимни баррасии масоили марбут ба зиндагинома ва корномаҳои Куруши Кабир ривояти тавлиди ин шахсият аст, ки дар маохизи гуногуне аз қабили мутуни юнонӣ, ибрӣ, арабӣ ва форсӣ ба тарзи номуайян ба қалам омадааст. Бавижа, муаррихини юнонӣ ба мисли Ксенафонт, Ҳеродот ва Страбон ҳаводиси ба дунё омади подшоҳи Эронро матраҳ намуда, яке а авомили рад кардани тифли бадунёомадаро дар хоббинии шоҳи Мод Астио дидаанд. Номбурда тибқи ривоят хоб мебинад, ки аз шиками духтараш Мондоно дарахти токе баромад ва Осиёро фаро гирифт. Чун афрод: таъбиркунандаро назди худ хонда, вазъи хобро барояшон матраҳ кард, онҳо дар посух гуфтанд, ки духтарат фарзандеро ба дунё меорад, ки оқибат салтанатро аз дастат бозмегирад. Астиог, ки ба таъбири хоб мутмаин гашт, дастур дод то кӯдаки навзодро қатл кунанд. Вазири Астиог тифлро ба дасти шубоне бо исми Меҳрдод дода, ӯро дастур медиҳад, ки кӯдакро қатл намояд, аммо шубон, ки фарзандаш аз модар мурда мутаваллид ёфт, тасмим гирифт кӯдакро ҳифз карда, ба тарбияи ӯ пардозад. Ҳамин гуна ривоят дар байни эрониҳо мустамал мебошад. Дар иртибот бо Бадман ва духтараш Ҳумой, ки пас аз марги падар тифл ба дунё оварда, дар ҳоли маҳзунӣ андеша мекунад, ки ин тифл чун бузург гардад, тахти шоҳаншоҳиро аз дастам мерабояд. Бинобар ин, Ҳумой кӯдакро дар тобут баста, онро дар рӯди Кур мепартояд. Страбон ҳам иқрор мекунад, ки асли пайдоиши номи Куруш аз номи дамин рӯд аст.
Мусаннифи “Таърихи Табарӣ”, ки қаблан Курушро Кабриш номидааст, зимни баррасии ҳикояти Ҳумой ва радо кардани тифл, номбурдаро “Дороб” номида, иловатан мегӯяд, ки ӯро бинобар дар об ёфтан Дороб номидаанд: “Пас Ҳумой бизод писаре ва пиндон дошт аз бими он ки мулкат аз вай бишавад. Ва он писарро ба тобут андар кард бо ҳазор динор ва руқъате набишту ба тобут андар нидод ва гуфт: “Ҳар кас, ки ин ин писар ёбад, инро бузург кунед”. Пас он тобут ба дасти осиёббоне афтод ва ӯро дамепарварид, то соле чанд баромад. Ҳумой огод шуд, осиёббонро бихонд ва кӯдакро бихост ва осиёббонро ҳадя дод ва ӯро дамедошт, то бистсола шуд. Пас як рӯз мардумонро биёвард ва он писарро ҳозир карду гуфт: “Ин писари ман аст. Ва ман ба ин писар чунину чунон кардам аз бадри мамлакатро. Акнун ба ҷои мамлакат расид ва ман ин подшодӣ бад-ӯ супурдам”. Ва мардумон сухани вай устувор доштанд ва ӯро бинишонданд. Ва номи ӯ Дороб карданд, аз бадри он ки аз об ёфта буд” [2,394].
Куруш чун бузург мешавад, ба Форс рафта, он ҷо ҳукумат менамояд, вале замони кишваркушоиҳо низ фаро мерасанд ва Куруши Кабир, ки дар таърих бо номи Куруши II машҳур мебошад, яке аз нахустин лашкаркашоне маҳсуб мешавад, ки зимни таҳияи ҷанг ва таъмини ғалаба бар рақибон меъёри адолатро риоя менамудааст. Дар асри VI пеш аз милод дар Шарқи Наздик чаҳор давлати бузург вуҷуд доштанд: Лидия, Мидия, Бобил ва Миер. Куруш солҳои тӯлонӣ ҳанӯз пеш аз ба тахт нишастан маҳорати ҷангӣ ва сиёсии худро такмил дода, нуфузи худро дар байни мардуми Форс вусъат дод. Аз соли 553 то соли 550 аз милод номбурда ба шуриши қабоили эронӣ бар зидди Мидия роҳбарӣ мекард, ки он бо пирӯзӣ бар бобои Куруш, яъне Астиог ва аз тахт даст кашиданаш ба нафъи Куруш анҷом ёфт. Солномаҳои бобулии он вақт гузориш медиҳанд, ки Куруш пойтахти Мидияи шаҳри Экботанро (алҳол Ҳамадон) забт карда, ғорат менамояд.
Китоби Муқаддаси насоро нобудшавии Бобилро бо майли динӣ тасвир мекунад. Дар он туфта мешавад, ки ҳокими шаҳр Бухтуннаср маъбади Байтулмуқаддасро зиёрат карда, зиёфат дод ва дар он зарфҳои муқаддаси маъбадро барои шароб истифода бурд. Ба гуфтаи Ҳеродот, дар ин вақт Куруш қарор дод, ки оби дарёи Фуротро аз шаҳр ҷунбонад, то ба қасри подшоҳӣ дар қад-қади маҷрои дарёи на он қадар калон бирасад. Форсҳо то зону қаъри об ба Бобил даромаданд ва Бухтуннаср дар рӯзи ид кушта шуд. Тибқи сарчашмаҳои ибрӣ, оммаи васеи мардумон иборат аз ашрофу ҳокиму маҳкум Курушро ҳамчун озодкунандаи сарзамини худ истиқбол гирифтанд. Вай тороҷи маъбадҳоро манъ кард ва фармуд, ки ба шаҳр даст нарасонанд. Сипае, ҳокими Форс ба халқҳое, ки дар асорати Бобил буданд, иҷозат дод, ки ба ватан баргарданд ва аз ҷумла яҳудиҳоро иҷозат дод, ки маъбади харобшудаи Сулаймонро дар Байтулмуқаддас барқарор кунанд.
Ҳеродот ба низоми тарбия, ки Куруш дар байни форсизабонон таъсис додааст, ба ваҷд меояд, чунки аз дидгоҳи ӯ эрониён ба кӯдакони аз панҷсола то бистсола танҳо се чиз меомӯзонанд: аспсаворӣ, камонварӣ ва ростгӯӣ.
Дар соли 539 пеш аз милод лашкари Куруши Кабир, аввалин подшоҳи Эрони бостон, шаҳри Бобилро забт кард, аммо амалҳои минбаъдаи ӯ як дастоварди бузург барои инсоният буданд. Ӯ ғуломонро озод кард ва эълон кард, ки ҳама одамон ҳақ доранд дини худро интихоб кунанд ва баробарии нажодро эълон кард. Ин ва дигар фармонҳои ӯ дар силиндраи гили пухта бо хатти мехӣ сабт шуда буданд. Ин санади қадимӣ имрӯз бо номи Cylinder Cyrus маъруф аст, ки аввалин оинномаи ҳуқуқи башар дар ҷаҳон маҳсуб мешавад. Он ба ҳамаи шаш забони расмии Созмони Милали Муттаҳид тарҷума шудааст ва муқаррароти он дар чаҳор моддаи аввали Эъломияи умумии ҳуқуқи башар инъикос ёфтааст. Ҳамин тариқ, Эъломияи Куруши Кабир пайдо гардид, ки онро дар осорхонаи шаҳри Лондон нигахдорӣ мекунанд ва ин бозёфти бостоншиносон алҳол бо номи “Устувонаи Куруши Кабир” машҳур мебошад.
Осорхонаи Бритониё яке аз ганҷҳои бостонии худ - Устувонаи Курушро ба дамтоёни амрикоии худ қарз медиҳад, то ба ҳамкории фарҳангӣ миёни ШМА ва Эрон мусоидат кунад. Ин устувонаи гилин беш аз ду ҳазору панҷсад сол пеш бо фармони шод Куруши бузург дар Эрони бостон сохта шуда буд ва шоҳаншоҳи Эрон Куруши Кабир дар он дастур додааст, ки феҳристи дастовардҳо ва мероси ӯ ба авлодаш наққошӣ шавад. Устувона соли 1879 аз ҷониби экспедитсияи Ҳурмузд Рассам, шогирди бостоншиноси маъруфи бритониёӣ сэр Остин Ҳенри Лайард ҳангоми ҳафриёт дар Бобил (наздикии Багдод) кашф шудааст. Рассам устувонаро бо ҳамроҳии қисми боқимондаи китобхонаи ба номи шоҳ Ашурбанипал ба Лондон бурд. Дар он ҷо матн аз ҷониби сэр Ҳенри Роулинсон, бузургтарин коршиноси тамаддуни оссурӣ хонда ва нашр шуд. Бисёриҳо онро аввалин эъломияи ҳуқуқи башар дар таърих медонанд: дар онҳо Куруш барои барҳам додани гуломӣ ва озодии дин сухан мегӯяд. Дар матне, ки бо хатти мехӣ навишта шудааст, аз ҷумла гуфта мешавад, ки ба бобулиён, ки онҳоро форсҳо тасарруф карда буданд, иҷоза дода шудааст, ки ҳар худое, ки хоҳанд, парастиш кунанд. Дар ин санад аз номи Куруш забт кардан и Бобул тасвир шудааст. Куруш дар матни мазбур минҷумла мегӯяд: “Ман сулҳро дар Бобил барқарор кардам ... ва юғро барҳам додам”.
Ин бозёфт, ки ҳақиқати таърихи Бобилро бо дарназардошти тасарруфоту қудратдории Куруши Кабир исбот менамояд, дигарбора матни осори муаррихини ахди қадимро тасдиқ намуда, гувоҳӣ медиҳад, ки дар таърихи башар мисли Куруш лашкаркаше ва қудратманде набудааст. Ҷиҳати ошноӣ бо муҳтавои ин хатти мехӣ тасмим гирифтем, порае аз онро ин ҷо мутазаккир шавем то таваҷҷуҳ ба вижагиҳои қудратдории Куруши Кабир пайдо гардад: “Манам Куруш, шоҳи шоҳон, шоҳи бузург, шоҳи нерӯманд, шоҳи Бобил, шоҳи сарзамини Сумер ва Акад, шоҳи чаҳор гӯшаи ҷаҳон, писари Камбуҷия - шоҳи бузург, шоҳи Аншон, наводаи Куруш, шоҳи бузург, аз тухмаи Чишпиши шоҳи бузург, шоҳи Аншон, аз дудмони салтанатии ҷовидон, ки Баъл ва Набу фармонравоии ононро гиромӣ медоранд ва салтанати ононро ба ҷону дил хосторанд. Ҳангоме ки ман ба оромиш ба Бобил даромадам, бо суруру шодмонӣ кохи шоҳиро ҷойгоҳи фармонравоӣ қарор додам. Мардук - Худой бузург мардуми кушодадили Бобилро бар он дошт, то маро... Ман ҳар рӯз ба ситоиши ӯ ҳиммат гумоштам. Сипоҳи бешумори ман бе музоҳимат дар миёни шаҳри Бобил ҳаракат кард. Ман ба ҳеҷ кас иҷоза надодам, ки сарзамини Сумер ва Акадро дучори ҳарос кунад. Ман ниёзмандиҳои Бобил ва ҳама парастишгоҳҳои онро дар назар гирифтам ва дар беҳбуди вазъашон кӯшидам. Ман юғи нописанди мардуми Бобилро бардоштам, хонаҳои вайрони онҳоро обод кардам. Ман ба бадбахтиҳои онон поён бахшидам. Мардук - Худой бузург аз кардаам хушнуд шуд ва ба ман - Куруши шоҳ, ки ӯро ситоиш кардам ва ба Камбуҷия фарзандам, ки аз тухмаи ман аст ва ба тамоми сипоҳи ман баракат арзонӣ дошт ва аз самими қалб мақоми шомихи ӯро басе сутудам. Тамоми шоҳоне, ки дар боргоҳҳои худ бар тахт нишастанд, дар саросари чаҳор гӯшаи ҷаҳон аз дарёи забарин то дарёи зерин, касоне, ки дар минтақа маскан доштанд, тамоми шоҳони сарзамини Бохтар, ки дар маскан доштанд, маро хироҷе гарон оварданд ва дар Бобил бар поям бӯса заданд. Аз ... то шаҳрҳои Ошур ва Шуш ва Огода ва Ушнуно ва шаҳрҳои Замбон ва Мурну ва Дар то ноҳияи сарзамини Гутиюм шаҳрҳои муқаддаси он сӯйи Даҷларо, ки муддати дарозе парастишгоҳҳояшон дастхуши вайронӣ буд, таъмир намудам ва пайкараи худоёнеро, ки ҷойгоҳи онҳо дар миёни онон буд, ба ҷойи худашон бозгардонидам ва дар манзилгоҳе пойдор ҷой додам, Ман ҳама сокинони онҳоро гирд овардам ва хонаҳояшонро ба онон бозпас додам. Худоёни Сумер ва Акад, ки Набунияд онҳоро ба Бобил оварда ва Худой худоёнро хашмнок сохта буд, май ба хости Мардук - Худой бузург ба сулҳу сафо ба ҷойгоҳи писандидаи худашон бозгардонидам” [6,42-43].